Opis publikacji
Badania emisyjności urządzeń i systemów w okrętowym środowisku elektromagnetycznym
Publikacja planowana
-
-
Opis : W rozprawie doktorskiej przeanalizowano problemy z zachowaniem kompatybilności elektromagnetycznej okrętów wojennych. Opracowano narzędzie do badań symulacyjnych rozkładu zaburzającego pola elektromagnetycznego na obszarze okrętu wojennego i oceny możliwości jego oddziaływania na zainstalowane w różnych miejscach urządzenia i systemy, w tym radiokomunikacyjne. Za cel rozprawy przyjęto opracowanie modelu topologicznego okrętu wojennego i na tej podstawie zaproponowanie opisu macierzowego występujących uwarunkowań elektromagnetycznych. Drogą do tego było określenie i opisanie występujących na okręcie źródeł zaburzeń, analiza skuteczności ekranowania struktur okrętowych oraz szacowanie rozkładu emisji pola elektromagnetycznego oddziaływującego na zainstalowane urządzenia. W celu efektywnego badania emisyjności urządzeń i systemów oraz analizowania skuteczności ekranowania poszczególnych struktur na okręcie, opracowano jego model topologiczny. Idea modelu oparta jest o wielowarstwowość okrętowych struktur ekranujących, chroniących urządzenia i systemy przed sygnałami pochodzącymi od źródeł znajdujących się na zewnątrz kadłuba okrętu oraz zainstalowanych na jego pokładzie (w szczególności systemów radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych), a także występujących pod pokładem pomiędzy jego strukturami ekranującymi. Sformułowano tezę, że zaproponowany model topologiczny okrętu i jego opis macierzowy, stanowi skuteczny sposób określania rozkładu emisji elektromagnetycznej promieniowanej w środowisku okrętowym, przydatny dla potrzeb badania emisyjności urządzeń i systemów w okrętowym środowisku elektromagnetycznym. W pracy przedstawiono opracowany model topologiczny okrętu wojennego i na jego podstawie, zaproponowano opis oddziaływania pola elektromagnetycznego na urządzenie bądź system w postaci rozbudowanego rachunku macierzowego, który może być zastosowany do dowolnego okrętu o różnej konstrukcji kadłuba. Zaproponowany model topologiczny i jego opis macierzowy zweryfikowano w warunkach laboratoryjnych i okrętowych, przedstawiono wyniki badań.